ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREInnowacje w przemyśle
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

PKP Intercity pracuje nad ekologicznym "offsetem"
29.01.2021r. 04:00

www.cire.pl | Obserwuj nas na twitter.com/cire_pl
Pasażerowie PKP Intercity, jeżeli będą chcieli, mogą wnieść dodatkową opłatę, która zostanie przeznaczona w całości na projekty ekologiczne, sadzenie lasów - podał w czwartek przewoźnik. Intercity chce m.in. w ten sposób dążyć do neutralności klimatycznej.
Przewoźnik przypomniał, że Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2050 roku sektor transportu ma dokonać 90 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych, a rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku.

"Niektórym może się wydawać, że to odległe terminy i transport pasażerski ma dużo czasu na zmiany. W PKP Intercity nie czekamy, tylko już od kilku lat intensyfikujemy nasze ekologiczne działania, realizując w tym zakresie liczne projekty. Jesteśmy bardzo wdzięczni każdemu pasażerowi, który wybiera pociąg zamiast innego środka transportu. Każda z tych decyzji to mały krok w stronę redukcji negatywnego wpływu na środowisko. Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu" - wskazał cytowany w komunikacie członek zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz.

Spółka zaznaczyła, że wybierając pociąg emitujemy trzy razy mniej CO2 niż w przypadku transportu drogowego i osiem razy mniej niż w przypadku samolotu. Z badania przeprowadzonego wśród pasażerów przewoźnika wynika ponadto, że w zdecydowanej większości (76 proc.) uważają oni kolej za najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego.

"Według deklaracji 44 proc. pasażerów PKP Intercity kwestie związane z ekologią mają wpływ na to jaki środek transportu oni wybierają. Dla tej grupy przy wyborze środka transportu kluczowe są kwestie związane z emisją dwutlenku węgla (wskazuje je 84 proc. badanych) i ze zużyciem energii, paliwa (64 proc.). Na niską emisję dwutlenku węgla oraz na relatywnie niskie zużycie energii czy paliwa częściej niż inni zwracały uwagę m.in. osoby młode (w wieku do 25 lat)" - poinformowano.

Przewoźnik wskazał, że chcąc szerzyć wśród pasażerów świadomość oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko, PKP Intercity pracuje nad wdrożeniem informacji dla pasażerów nt. śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego, o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu innymi środkami transportu.

"Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery" - zaznaczono.

Spółka poinformowała ponadto, że pracuje nad ekologicznym "offsetem", który pozwoli pasażerom brać udział w osiąganiu przez przewoźnika neutralności klimatycznej.
"Będzie to dobrowolna dodatkowa opłata, która w całości będzie przeznaczona na projekty ekologiczne. PKP Intercity planuje realizować nasadzenia wraz z Lasami Państwowymi (... ) Możliwość uiszczania dobrowolnej dodatkowej opłaty na cele środowiskowe będzie udostępniania pasażerom w kolejnych kanałach sprzedaży, począwszy od internetowego systemu e-IC" - wyjaśniono.

Spółka poinformowała, że z Lasami podpisany został list intencyjny dot. współpracy przy tym projekcie.

"Lasy Państwowe bardzo chętnie nawiązują współpracę z podmiotami, które są zainteresowane działaniem na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Lasów w Polsce przybywa. W ramach swojej działalności LP każdego roku sadzą około kilkaset mln drzew. Odbywa się to nie tylko na obszarach, gdzie leśnicy wycięli wcześniej drzewa na potrzeby polskiej gospodarki, ale również tam, gdzie lasu dotąd nie było. Cieszymy się, że coraz więcej firm dostrzega, jak duże znaczenie dla ochrony klimatu i powietrza ma rozwój obszarów leśnych" - dodał dyrektor generalny Lasów Państwowych Andrzej Konieczny.

W ramach proklimatycznych działań spółka przewiduje m.in. inwestycje infrastrukturalne, obejmujące przebudowę 16 bocznic kolejowych w całej Polsce z zastosowaniem w nich nowoczesnych rozwiązań, redukujących negatywnych wpływ na środowisko. Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych.

Dodano, że spółka zakończyła analizy w tym zakresie i planuje pilotażowe uruchomienie fotowoltaicznych źródeł OZE na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów.

Przewoźnik, aby zwiększyć efektywność energetyczną, zamontował liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych oraz realizuje projekt "eco driving". Jego założeniem jest wypracowanie technik prowadzenia pociągu przez maszynistów, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej. Dzięki tym działaniom przewoźnik przewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej, co pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.


DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2021
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE