ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREInnowacje w przemyśle
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


Roboty w służbie bezpieczeństwu
21.06.2017r. 05:02

Paweł Smoliński, Kierownik Wydziału Usług Technicznych i Metod Badawczych w Urzędzie Dozoru Technicznego
Urząd Dozoru Technicznego, poszukując innowacyjnych rozwiązań wspomagających inspekcje, analizuje możliwości wykorzystania zdalnie sterowanych robotów do kontroli stanu technicznego urządzeń.
Po pierwszych, obiecujących testach wykorzystania dronów do wspomagania badań technicznych, UDT przechodzi w tym zakresie w fazę operacyjną "uzbrajając" inspektorów w bezzałogowe pojazdy latające, poszerzające zakres percepcji podczas kontroli urządzeń. To nowoczesne podejście daje możliwość obserwacji niedostępnych dotąd miejsc i pod nieosiągalnymi w inny sposób kątami, umożliwia szybką i bezpieczną analizę stanu konstrukcji wyniesionych na duże wysokości i tworzenie dokumentacji zdjęciowej oraz wideo o bardzo wysokiej jakości. Sukcesy na tym polu zachęcają do dalszych poszukiwań nowatorskich rozwiązań technicznych, wspomagających inspekcje poprzez wykorzystanie innych rodzajów zrobotyzowanych platform.

Badania techniczne wymagają od inspektorów UDT oceny wizualnej stanu urządzenia, a następnie wykonania lub zlecenia wykonania właściwych badań dodatkowych (nieniszczących) celem kontroli poziomu degradacji materiału urządzenia i weryfikacji, czy bezpieczna eksploatacja jest dalej możliwa. W zależności od rodzaju urządzenia, przygotowania do badań technicznych mogą obejmować działania takie jak: wyłączenie z pracy, opróżnienie z zawartości, mycie, wietrzenie (np. zbiorników gazu, paliw) i mogą stanowić bardzo poważne koszty dla eksploatującego urządzenie. Z myślą właśnie o ograniczeniu tych kosztów pracownicy UDT wzięli udział w spotkaniu międzynarodowej grupy Sprint Robotics, skupiającej twórców robotów inspekcyjnych, w szczególności dedykowanych dla przemysłu petrochemicznego. To właśnie wielkie magazynowe zbiorniki paliwowe wiodą prym w wysokości kosztów, które należy ponieść, aby umożliwić dostęp ludzi do ich wnętrza, więc wszelkie konstrukcje, które mogą potencjalnie te koszty ograniczyć budzą zainteresowanie.


Robot mogący pracować w pełnym zanurzeniu w paliwie, służący do badania den zbiorników paliwowych.

Jedną z takich konstrukcji prezentowanych na spotkaniu był robot firmy A.Hak, który może wykonywać badania wizualne i nieniszczące (UT) dna zbiornika paliwowego bez konieczności usuwania paliwa z takiego zbiornika. Jest to możliwe dzięki wykonaniu robota zgodnie z wymaganiami dla urządzeń do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, co łączy się np. z koniecznością całkowitego odseparowania kabli zasilająco-sterujących robota od atmosfery w zbiorniku. System akustycznych lokalizatorów zamontowanych na robocie i na samym zbiorniku, pozwala na pełną orientację w przestrzeni i umożliwia tworzenie mapy pomiarów dna zbiornika. Robot może dodatkowo czyścić podłoże bezpośrednio przed głowicą ultradźwiękową wykorzystując strumień medium w którym się znajduje. Ten i inne systemy dają mu możliwość pracy w osadzie do 300 mm głębokości. W przypadku konieczności przeprowadzenia badania zbiornika, w którym osad na dnie tworzy głębszą warstwę, możliwe jest wykorzystanie jednego z innych robotów prezentowanych na spotkaniu. Istnieją już konstrukcje zarówno do badania i mapowania grubości warstwy osadu jak i jej automatycznego usuwania z dna wypełnionego paliwem zbiornika.


Robot służący do mapowania korozji, poruszający się po pionowej ścianie zbiornika

Na spotkaniu prezentowano także wiele konstrukcji umożliwiających badanie pionowych ścian zbiorników paliwowych. Większość z nich posiadała mechanizmy mocujące oparte o elektromagnesy lub magnesy stałe, ale prezentowane było również urządzenie wyposażone w przylgi próżniowe, którego twórcy zapewniali o pełnej pasywności swojego systemu i zapowiadali chęć certyfikacji swojego robota na zgodność z wymaganiami dyrektywy 2014/34/UE (ATEX). Niemal wszystkie konstrukcje były wyposażone w jakąś wersję głowicy do badań NDT, przy czym konstruktorzy zapewniali o dużej elastyczności swoich platform pod kątem wyposażenia w dodatkowe oprzyrządowanie lub nawet wymianę głównej głowicy pomiarowej na inną. Niektóre roboty wyposażono ponadto w enkodery i wsparcie programowe, dając do dyspozycji operatora możliwość mapowania pomiarów dla całego zbiornika i przedstawiania ich w intuicyjnej formie graficznej.

Z punktu widzenia UDT wszystkie te rozwiązania są niezwykle ciekawe, a ich rozwój zapewne zmieni sposób realizacji badań inspekcyjnych w petrochemiach i bazach paliw. Pomimo iż pozostają pewne kwestie wymagające dalszych prac, takie jak: pełna zgodność z ATEX, osady o dużej gęstości, systemy komunikacji i sterowania, to korzyści, które może przynieść robotyzacja stanowią dużą motywację do dalszych działań w tym kierunku. UDT chcąc być częścią tych działań i od samego początku uczestniczyć w ich wdrażaniu do praktycznych zastosowań zamierza nawiązać stałą współpracę z grupą Sprint Robotics i będzie testować najnowsze konstrukcje. Zdaniem UDT jest to droga do podniesienia konkurencyjności polskiego sektora paliwowego przy zachowaniu najwyższych standardów w zakresie bezpieczeństwa publicznego.

KOMENTARZE ( 1 )


Autor: Wojciech 21.06.2017r. 17:31
Artykuł obiecujący tylko interesuje mnie jakie konstrukcje i jakie wersje jakich głowic autor ma na myśli , a ponadto... pełna treść komentarza
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 1 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2017
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE